Al començament dels anys 50 la comissió va utilitzar un segell (Fig. 1) que tenia la forma de doble rombe on ficava el nom en cadascú dels costats “Comisión Falla Sevilla-Denia i al centre del mateix unes flames. Aquest segell apareix al costat de l’esbós de la falla en un llibre dedicat a les festes valencianes[1].
Més endavant la comissió, va emprar un escut que consistia en un Miquelet que travessava un bunyol i que tenia per base unes flames, sense que la comissió done raó del seu autor, com així es pot apreciar al centre d’una antiga foto de la comissió[2] (Fig. 2) i també al llibret editat per la comissió a les falles de l’any 1954 (Fig. 3 )
![]() |
Fig. 1 Fig., 2 Fig, 3 |
A l’exercici 1973/74 la comissió empra un nou escut aprofitant l’escut que havien utilitzat fins aleshores: A la senzilla figura del Miquelet i el bunyol se li han afegit flames que envolten al bunyol per tots els costats, a la part dreta del Miquelet, la figura del Rat Penat amb les ales obertes i a la part esquerrana la comissió empra la forma heràldica d’escut quadribarrat tipus espanyol. Per la part de baix servint de base a tots els elements dues branques de llorer, tancant l’escut per dalt de les flames la paraula “Falla” (Fig. 4).
El nou escut és reflectit en diversos documents, servint a tall d’ exemple, el contracte amb l’artista José Herrero, datat el 30-12-73 i el programa de presentació de la Fallera Major M. Dolores Boluda Costa, celebrada el 9 de març.
![]() |
Fig, 4 Fig. 5 |
No és fins l’any 1998 quan era president José Luis Domingo Chanzá i Fallera Major Laura Monrós Gaspar, la comissió va comptar amb l’escut que avui representa a la comissió, El nou escut (Fig. 5), fou dissenyat per la fallera Mª Carmen Rubio Peña, i que fon fallera major a l’any 1979. En ell la diferència consisteix en l’adaptació de l’escut heràldic espanyol que representava a la Senyera, per la bandera mateixa, a més de la paraula “Falla” que ara s’hi troba a la pasta del bunyol i clar està en la darrera recompensa de la J.C.F.
[1] Veure Libro de Oro, Tallers gràfics Miguel Laguarda sota la direcció artística de Vicente Añón Marco. València 1950.
[2] Foto cedida per cortesia de José Luis Domingo
Chanzá, com a president de la comissió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario