miércoles, 20 de noviembre de 2024

BAILEN - XÀTIVA

 

            Des de fa molt de temps el món dels ferrocarrils ha estat unit a les falles, sembla que la primera falla es va plantar l’any 1931, al pati de carruatges de l’estació, falla que va ser anomenada Ferroviaria-Tramviaria, per afegir-se els tramvies (a hores d’ara F.G.V.) de l’època i que com a anècdota diré que des dels tramvies es realitzava la “despertà”. Passat el temps vegem que el primer cens que figura a la J.C.F. correspon a l’any faller 1947/48 i que el nom que en ell figura és “Interior de la carga de la Estación”

 

   Fig. 1                                      Fig, 2                                    Fig. 3

            El primer escut emprat per la comissió (Fig. 1) té la forma ovalada tenim al voltant el nom de “Comisión Falla Ferroviaria – Estación del Norte, al centre de la figura un tren i dalt d’este el Miquelet, una gran rata penada envolta amb les seues ales a totes les figures. L’escut el troben a un document datat el 3 de gener de 1961, signat pel president Eusebio Torres Caballero comunicant a la J.C.F. les altes produïdes dintre de la comissió. L’escut és emprat per la comissió fins a l’any 1974.

            L’escut va sofrir una variació, va desaparèixer la forma ovalada i se li va afegir al costat del tren a l’esquerra una senyera valenciana amb flames així com, a la part de baix, dos coets on fica “Falla Ferroviaria” (Fig. 2). Es troba representat a l’interior del llibret de l’any 1961, on s’aprecia un faller vestit de torrentí que porta un estendard amb l’escut. També el trobem a la portada del llibret de l’any 1972. Tot açò no es reflecteix a primer estendard de la comissió (Fig. 3) on encara conserva la forma més antiga, és a dir, sense senyera i sense coets.

 

Fig. 4                                                            Fig. 5


            A l’exercici 73/74 sent president Eugenio Gallego Cid la comissió anomenada eixe any “Bailen- Játiva (interior del recinto)”, canvia d’escut (Fig. 4) encara que no de manera definitiva puix trobem un document signat pel president Eugenio Gallego Cid, sol·licitant la medalla del premi aconseguit per haver-la perduda i on a la capçalera de l’escrit figura l’antic escut (Fig. 1) mentre que es troba segellat amb l’escut nou (Fig. 5). També trobem la duplicitat dels escuts a un document datat el 9 de novembre de 1976.

            El nou escut i actual de la comissió conserva les directrius del primer: Una màquina de tren descansa damunt les lletres “Ferroviaria”; per dalt de la màquina el Miquelet, al costat a l’esquerra de gaidó la Rata Penada amb les ales obertes, per darrere de tots els elements, flames; baix de les figures dues branques de llorer trobant-se al mig d’estes un fanal dels emprat pels caps d’estació en altres temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario